dilluns, 29 de març del 2010

Locke: Teoria Política

"Assaig sobre el govern civil"

• La teoria de l'origen diví dels reis.

Locke manté que admetre la teoria de l'origen diví del poder implica l'acceptació de que els homes no són lliures i iguals, idea que Locke rebutja, ja que segons ell, tots som lliures i iguals per naturalesa.

• L'estat de la natura i la llei moral natural.

Per Locke els homes són lliures, iguals i independents i en el seu estat natural (en el qual no hi ha cap organització política) els homes poden violar lliurement els drets i llibertats dels altres. Segons això, la fi primer de la comunitat política ha de ser garantir la seguretat, la propietat i la llibertat dels seus ciutadans.

• La llei natural i la llei positiva.

Locke va distingir entre la llei positiva i la llei natural.
La llei natural és pròpia de l'estat de naturalesa i és la llei de la raó.
Aquesta llei garanteix als individus una sèrie de poders concentrats en dos aspectes: el poder de legislar (establir lleis) i el poder de castigar (poder defensar-se contra les agressions a la llei i als drets naturals).

• El dret de propietat privada.

Segons Locke, els homes també tenen drets naturals, i entre ells hi ha el de la propietat i el de poder heretar la propietat.
El fonament de la propietat es fonamenta en el treball. Atès que l'individu, que és lliure, és propietari de la seva persona, també ho serà de l'esforç que faci amb el seu esforç, i també.

• El pacte social.

En l'estat natural, abans de l'existència dels governs, era difícil la pròpia defensa. Aquest és un dels inconvenients de l'estat de la natura, de manera que per assegurar la pròpia vida, la llibertat i la propietat, els homes es van posar d'acord per la creació d'un nou ordre social, un govern.
• El govern social.
L'únic mitjà per impedir que l'autoritat sobirana es converteixi en despòtica és la divisió de la sobirania o la divisió dels poders. Els dos fonamentals són el legislatiu i l'executiu. El tercer és el poder federatiu.